Konferencja

#Krakowice2018. Rola kultury w Agendzie ONZ 2030

Brzoska, Trojan, Bronisławska, Zawojski, Bierkowski, Sołtysik, Kowalkowski, Świątkowska. We wtorek 27 lutego w Katowicach Mieście Ogrodów porozmawiają o roli kultury w Agendzie ONZ 2030.

27.02.201818:00
wtorek
Miejsce
Katowice Miasto Ogrodów

Sala 211
plac Sejmu Śląskiego 2
40-032 Katowice

Zobacz w Google Maps

Od 11 do 17 czerwca 2018 r. Kraków i Katowice będą gościć roczne spotkanie Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Przed Kongresem w ramach makroregionalnej kreatywnej współpracy odbędą się spotkania grup roboczych (w każdym z miast) odpowiadające siedmiu kategoriom miast kreatywnych UNESCO (muzyka, literatura, dizajn, gastronomia, nowe media, film, sztuka ludowa).

Na pierwszą otwartą debatę zapraszamy do Katowic. Spotkania poprzedzające Kongres Miast Kreatywnych UNESCO stanowią idealną okazję nie tylko do przybliżenia tematyki Agendy 2030 mieszkańcom Katowic, ale także do twórczej dyskusji w gronie przedstawicieli sektorów kreatywnych.

Tamara Kamińska – zastępca dyrektora instytucji Katowice Miasto Ogrodów Tamara Kamińska – zastępca dyrektora instytucji Katowice Miasto Ogrodów

Na pytanie “Czy kultura może być tworzona w oparciu o Agendę ONZ 2030?” odpowiedzą koordynatorzy podgrup:

Literatura

WOJCIECH BRZOSKA (1978)- muzykujący poeta, absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, autor ośmiu książek poetyckich: Blisko coraz dalej (Instytut Wydawniczy „Świadectwo”, Bydgoszcz 2000), Niebo nad Sosnowcem („Lampa i Iskra Boża”, Warszawa 2001), Wiersze podejrzane  „Mamiko”, Nowa Ruda 2003), Sacro casco („Mamiko”, Nowa Ruda 2006), Przez judasza ( „Portret”, Olsztyn 2008), Drugi koniec wszystkiego (Instytut Mikołowski, Mikołów 2010), W każdym momencie, na przyjście i odejście (WBPiCAK, Poznań 2015), Jutro nic dla nas nie ma (Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2017). W prasie literackiej zadebiutował w 1998 roku wierszami zamieszczonymi na łamach „FA-artu”. Od tamtej pory publikował zarówno w polskich jak i zagranicznych periodykach literackich i kulturalnych, m. in. w : „Tygodniku Powszechnym”, „Przekroju”, „Kwartalniku Artystycznym”, „Studium”, „Lampie”, „Manuskripte” (Austria), „Ostragehege” (Niemcy), „Cordite Poetry Review” (Australia), „ Sodobnost” (Słowenia) oraz w licznych antologiach. Jego wiersze były tłumaczone na : angielski, niemiecki, czeski, słowacki, słoweński, serbski i hiszpański. W latach 2003-2005 współredagował Magazyn Literacki „Kursywa”. Był także redaktorem działu poezji w artPapierze. Pierwszy laureat poetyckiej Nagrody Otoczaka (2007).  Uczestniczył w kilku polskich i zagranicznych festiwalach literackich m. in. w Festiwalu Dni Poezji i Wina w Medanie (Słowenia), Międzynarodowym Festiwalu Conrada w Krakowie, Festiwalu Brunona Schulza we Wrocławiu czy Majowym Buumie Poetyckim w Toruniu. Wokalista w zespole Brzoska i Gawroński, z którym wydał płyty:Nunatak (2012) oraz Słońce, lupa i mrówki (2015). Aktualnie współtworzy trio Brzoska/Marciniak/Markiewicz (płyta Brodzenie  ukazała się w styczniu 2018). Zawodowo od lat związany z więziennictwem. Organizator wielu spotkań literackich oraz koncertów. Pomysłodawca i współorganizator adresowanego do więźniów Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jeana Geneta. Mieszka w Katowicach.

Sztuka ludowa

Lubomira Trojan, z wykształcenia etnolog i antropolog kultury, od dziesięciu lat związana z Zamkiem Cieszyn – regionalnym centrum dizajnu. Zajmuje się promocją wzornictwa jako narzędzia zmiany firm, regionów, instytucji samorządowych. Specjalizuje się w projektowaniu usług i projektowaniu społecznym, a także w procesach mających na celu łączenie dizajnu z tradycją. Koordynatorka badań i działań warsztatowych związanych z innowacyjnym wykorzystaniem tradycyjnych wzorów kulturowych, materiałów oraz technik rzemieślniczych. Były to m.in. cykl warsztatów i wystaw pn. „Dizajn u źródeł”, projekt badawczy pn. „Sztuka ludowa na Opolszczyźnie – od analiz do dizajnu”, czy „Malowane dziedzictwo bez granic” – projekt wykorzystujący metodę design thinking do zachowania niematerialnego dziedzictwa Opolszczyny. Prowadzi także wykłady warsztaty i zajęcia z zakresu projektowania usług i projektowania włączającego.

Muzyka

Joanna Bronisławska / ASI MINA – muzyk, pedagog, animatorka kultury, aktywistka. Urodziła się w 1975 roku w Katowicach gdzie mieszka i pracuje. Artystka związana z wytwórnią niezależną mik.musik.! Członkini zespołów Mołr Drammaz i The Complainer, które współtworzyła z bratem Wojciechem Kucharczykiem. Solowo zadebiutowała w 2006 roku płytą „Wszystko mam!Tylko gdzie?”. Na koncie ma wiele koncertów i akcji artystycznych w kraju i za granica (m.in. OFF Festival Katowice, Opener Festival Gdynia, Ars Cameralis Katowice, Nowa Muzyka Katowice, Malta Festival Poznań, Unsound Festival Kraków, c-side Festival Izrael, SKIF San Petersburg, Subtropic Festival Miami, Puls Londyn). Od ponad 20 lat zajmuje się pozasystemową edukacją muzyczną. Prowadzi liczne autorskie warsztaty muzyczne. Współpracuje z wieloma artystami z kraju i ze świata. Była kuratorem sceny dziecięcej EUgeniusz, która odbyła się w 2011 w Warszawie z okazji Inauguracji Przewodnictwa Polski w Radzie UE. Z tej okazji nagrała płytę pt.: „Wybiegły!”z 40 osobową młodzieżową orkiestrą dętą. W 2011 i 2014 nominowana do tytułu KULTURYSTA ROKU – nadawanego przez  Polskie Radio Program Trzeci „Trójka”. Jest Ambasadorem MUZYKOTEKI SZKOLNEJ.

W 2014 roku odbyła się premiera jej płyty pt.”BIAŁO” na podstawie próz Mirona Białoszewskiego z tomu „Szumy, zlepy, ciągi”, które ukazały się nakładem wydawnictwa BÓŁT records i mik.musik.! W 2015 roku we współpracy z magazynem o muzyce współczesnej Glissando, Muzykoteką Szkolną i Narodowym Instytutem Audiowizualnym ukazała się płyta z nagraniami dokumentalnymi z lekcji muzyki i warsztatów, które prowadzi pt. „jest LEKCJAjestTEMAT”. Przez ostatni rok była zaangażowana w polsko-islandzki projekt artystyczny „Ultima Thule” – „EfterSóleyAsiKids”, realizowany przez Filmotekę Narodową i Akademię Filmową w Reykjaviku. Jest członkiem rady programowej UNESCO odkąd Katowice dołączyły do sieci Miast Kreatywnych w dziedzinie muzyki. Obecnie wspólnie z Instytucją Kultury Katowice Miasto Ogrodów tworzy „MUZYKODROM – stacje lotów muzycznych”, miejsce dla dzieci, gdzie odbywają się cykliczne warsztaty pracy z dźwiękiem. Od stycznia 2017 roku prowadzi cykl audycji dla dzieci i rodziców „Aukso4Kids” we współpracy z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Lubi ludzi. Ciągle gdzieś biegnie. Dużo rozmyśla.

Nowe Media / Media Arts

Dr hab. Piotr Zawojski, prof. UŚ – pracuje  w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie wykłada zagadnienia teorii i historii kina, filmu współczesnego, nowych mediów audiowizualnych, archeologii mediów, sztuki nowych mediów, cyberkultury i technokultury, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był współpracownikiem Ośrodka Szkolenia i Analiz Programowych TVP, Centrum Strategii – Akademii Telewizyjnej, dla której opracowywał analizy programów telewizyjnych i monitoringi publikowane w Zeszytach OSiAP i Wizji publicznej; publikował również teksty poświęcone problematyce telewizyjnej i medialnej w Zeszytach Telewizyjnych. Współpracował z wieloma instytucjami i festiwalami takimi jak Medialab (Katowice), Miesiąc Fotografii (Kraków), Festiwal InSPIRACJE (Szczecin), Galeria Wozownia (Toruń), Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych (Łódź), Ars Cameralis (Katowice), Cyberfoto – Międzynarodowy Konkurs Fotografii Cyfrowej (Częstochowa), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (Gdańsk), Rondo Sztuki i Galeria Sztuki Współczesnej BWA (Katowice), Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Etiuda & Anima” (Kraków), Centrum Sztuki WRO (Wrocław), Filmoteka Narodowa (Warszawa),  Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych (Lublin), Art+Bits Festival (Katowice), Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ (Warszawa), Centrum Scenografii Polskiej – Muzeum Śląskie (Katowice).

Od roku 2009 jest ekspertem Śląskiego Funduszu Filmowego oraz ekspertem TVP w programie NOS (Nabór. Ocena. Selekcja) – nowego systemu pozyskiwania projektów scenariuszowych. Jest ekspertem Narodowego Centrum Nauki oraz Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, Jako recenzent naukowy współpracował z takimi wydawnictwami jak Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Wydawnictwo Naukowe Akademii Sztuki w Szczecinie, E-naukowiec. Jest także członkiem rad naukowych czasopism CyberEmpathy. Visual and Media Studies Academic Journal oraz Transmissions: Journal of Film & Media Studies oraz członkiem rady naukowej serii „Kulturowe aspekty ponowoczesności” wydawanej przez Akademię im. Jana Długosza w Częstochowie. Stypendysta Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (2006) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011).

W roku 2009 był dyrektorem artystycznym festiwalu sztuki cyfrowej „digital_ia.09″, który został zorganizowany przez Klub „13 Muz” w Szczecinie. Rok wcześniej w tym samym miejscu zorganizował w ramach „digitali_ów.08″ pionierski projekt panelu dyskusyjnego poświęconego sztuce nowych mediów w „Second Life”.  W roku 2013 ponownie był dyrektorem artystycznym „digital_iów”, funkcję tą pełnił w kolejnych edycjach festiwalu, na których był także kuratorem wystaw.

Zajmuje się również krytyką filmową i eseistyką poświęconą szeroko rozumianej kulturze audiowizualnej, fotografii, cyberkulturze, sztuce nowych mediów. Publikował swoje teksty w Ekranie, Kinie, Fa-Arcie, Śląsku, Biuletynie Polskiego Towarzystwa Estetycznego, artPapierze, Suplemencie, [fo:pa], Biuletynie Fotograficznym Świat Obrazu oraz katalogach wystaw artystów nowych mediów. Współpracownik – od początku jego istnienia – kwartalnika Opcje, od roku 1999 kieruje działem Filmu i Mediów tego wydawanego w Katowicach pisma.

Łącznie  jest autorem ponad 220 publikacji naukowych, tekstów krytycznych, esejów, recenzji.

Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Estetycznego, International Association for Aesthetics, Śląskiego Towarzystwa Filmowego, Stowarzyszenia Inicjatyw Wydawniczych, Katowickiego Stowarzyszenia Artystycznego, Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami  oraz International Association of Art Critics (AICA).

http://www.zawojski.com/

Dizajn

Tomasz Bierkowski (doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny posiadający stopień doktora habilitowanego). projektant publikacji naukowych i popularno-naukowych, systemów identyfikacji wizualnej, ponadto krytyk dizajnu, autor artykułów naukowych poświęconych komunikacji wizualnej oraz książki „O typografii”. Absolwent i wykładowca na Wydziale Projektowym ASP w Katowicach, gdzie kieruje Pracownią Typografii. Prowadzi również zajęcia z Semiotyki oraz Środowiskowych Studiów Doktoranckich. Od października 2016 wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2013 profesor wizytujący w Akademii Sztuk Pięknych i Dizajnu w Bratysławie. Prowadzi warsztaty w kraju i za granicą (m.in. Akademia Sztuk Pięknych i Dizajnu w Bratysławie, Zamek Sztuki Cieszyn, ASP w Krakowie, Międzynarodowe Triennale Plakatu w Trnawie, Galeria dizajnu BWA we Wrocławiu, Uniwersytet Masaryka w Brnie, Uniwersytet w Reading); współpracuje naukowo z Uniwersytetem Wrocławskim. Zajmuje się badaniem relacji między projektowanie doświadczeń a typografią oraz wdrażaniem myślenia projektowego (design thinking).   

Dizajn w Kato – cykl spotkań poświęconych szeroko rozumianemu projektowaniu graficznemu, dizajnowi w perspektywie śląskich projektantów. Jego liderem jest Tomasz Bierkowski, który tworzy go we współpracy z projektantkami Natalią Pietruszewską i Pauliną Urbańską.

Natalia Pietruszewska (doktor) – projektantka zajmująca się typografią i design thinking, zarówno współpracując jako wykładowca w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i współpracując m.in. z CODE Design.

Paulina Urbańska projektantka komunikacji wizualnej i wykładowczyni, od 2011 roku pracuje na macierzystej ASP w Katowicach w pracowniach Projektowania Informacji Wizualnej i Typografii (gdzie obecnie pisze pracę doktorską) oraz w pracowni Projektowania Publikacji na Wydziale Polonistyki UJ. Zajmuje się przede wszystkim projektowaniem informacji, publikacji i identyfikacji. Współpracuje między innymi z instytucjami kultury: Medialabem Katowice, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Narodowym Centrum Kultury. Angażuje się w organizację wydarzeń projektowych i działania organizacji non-profit wykorzystujących narzędzia projektowe w celach edukacyjnych. Doświadczenia projektowo-badawcze wyniesione z pracy w interdyscyplinarnych zespołach wdraża w autorski program warsztatów.   

Gastronomia

Rafał Kowalkowski – współtwórca Przystanku Śniadanie Bahnhof KTW.

Film

Przemysław Sołtysik – Pomysłodawca i dyrektor Ars Independent Festiwal. Stały współpracownik Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów. Twórca i organizator Klubu Filmowego Ambasada. Prezes Zarządu stowarzyszenia pfee. W latach 2008-2010 Szef Redakcji Kultury Radia Studenckiego Egida przy Uniwersytecie Śląskim. Członek Jury na 21. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Febiofest w Bratysławie. Właściciel Agencji Kreatywnej. Prezes Zarządu Spółdzielni Socjalnej Honolulu zatrudniającej osoby z niepełnosprawnością, zarządzającej klubokawiarnią Drzwi Zwane Koniem.

Debatę poprowadzi Bogna Świątkowska.

W spotkaniu będzie uczestniczyła także grupa naukowców z Uniwersytetu Śląskiego, której zadaniem będzie porównanie wniosków płynących z debat w Krakowie i Katowicach.

Na debatę zapraszają Katowice – Miasto Muzyki UNESCO i Kraków – Miasto Literatury UNESCO