22 października w instytucji Katowice Miasto Ogrodów odbyła się druga edycja międzynarodowej konferencji Katowice Music Summit. Program konferencji skupiał się wokół czterech paneli tematycznych, dwóch tzw. Keynote Speech oraz części poświęconej Speed Meetings, podczas których wszyscy prelegenci pozostali do dyspozycji gości w zakresie pytań i ważnych spostrzeżeń. Zakończeniem wieczoru był koncert Katolub Orkiestra – projektu będącego połączeniem współpracy muzyków z Lublina oraz Katowic, którego efekt został po raz pierwszy zaprezentowany podczas festiwalu Inne Brzmienia w Lublinie w 2017 r.
Wśród grona prelegentów konferencji znaleźli się goście zarówno z zagranicy, jak i reprezentanci polskiej sceny muzycznej. Międzynarodowa reprezentacja Katowice Muisc Summit składała się z przedstawicieli Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie muzyki, jak i przedstawicieli najbardziej prominentnych organizacji i projektów muzycznych na świecie. Katowice w tym celu odwiedziła m.in. Gillian Wilkinson McDaniel – Minister Kultury, Rozrywki i Sportu Jamajki, Prezes Europejskiej Sieci Jazzowej – Ros Rigby, czy Joey Hendrickson – amerykański specjalista ds. marketingu odpowiedzialny za wdrożenie strategii „How To Build A Music City” w Columbus, Ohio.
PANEL 1: Jak to robią w innych miastach — różne modele wsparcia branży muzycznej
MODERATOR: Justyna Jochym
Becc Bates – The Music Development Office, Adelaide [AU]
Joey Hendrickson – „How To Build The Music City” [US]
Rainer Kern – Mannheim City of Music [DE]
Azucena Micó – Sound Diplomacy [ES/GB]
Gillian Wilkinson McDaniel – Ministry of Culture, Gender, Entertainment & Sport [JM]
PANEL 2: Jak pisać, żeby czytali, jak mówić, żeby słuchali.
O współczesnym dziennikarstwie kulturalnym i jego roli
MODERATOR: Olga Brzezińska
Tomasz Cyz – „Ruch Muzyczny” [PL]
Enrico Bettinello – All About Jazz [IT]
Peter Margasak – „Chicago Reader” / „Downbeat Magazine” [US]
Michał Nogaś – „Nogaś na stronie” / „Gazeta Wyborcza”
Jarosław Szubrycht – „Gazeta Magnetofonowa” [PL]
Magdalena Tejchma – „Radiowe Centrum Kultury Ludowej/Polskie Radio” [PL]
PANEL 3: Wytwórnie i wydawcy — wyobrażenia vs rzeczywistość — gdzie znaleźć fundusze, jak współpracować z niezależnymi wydawcami i czy potrzebne są wspólne programy i projekty?
MODERATOR: Jan Oslislo
Robert Gajewski – „Kayax” [PL]
Miuosh – „Fandango Records” [PL]
Yulun Wang – „Pi Recordings” [US]
Seth Rosner – „Pi Recordings” [US]
Marco Valente – „Auand Records” [IT]
PANEL 4: Targi i Festiwale — czy potrzebną są jeszcze duże eventy? Co nas różni, a co łączy i z czym musimy się borykać niezależnie od różnic geograficznych i kulturowych?
MODERATOR: Martyna Markowska
Bogdan Benigar – Druga godba Festival [SI]
Slava Grigoryan – Adelaide Guitar Festival [AU]
Brahim El Mazned – Visa for Music [MA]
Krzysztof Pietraszewski – Krakowskie Biuro Festiwalowe [PL]
Małgorzata Płysa – Unsound [PL]
Balázs Weyer – Budapest Ritmo Festival [HU]
KEYNOTE SPEECH: I. Jazz w Europie i z Europy — trzydzieści lat sieci „Europe Jazz Network”
Ros Rigby, Prezes „Europe Jazz Network”, opowie o działaniach w ramach tej niezwykle aktywnej i ambitnej sieci, zrzeszającej ponad 110 festiwali, klubów i organizacji z przeszło 30 europejskich krajów oraz o tym w jaki sposób sieć planuje się rozwijać uwzględniając jeszcze szerszy muzyczny kontekst.
KEYNOTE SPEECH: II. Jak stworzyć Miasto Muzyki
Joey Hendrickson jest amerykańskim specjalistą ds. marketingu i doradcą współpracującym z przedstawicielami związanymi bezpośrednio lub pośrednio z branżą muzyczną: festiwalami, start-upami, NGO-sami, markami modowymi, salami koncertowymi i restauracjami. Zajmuje się budowaniem i wdrażaniem strategii „How To Build A Music City”, którą tworzy wspólnie ze środowiskami muzycznymi i przedstawicielami mieszkańców danego miasta. Joey opowie o tym jak zbudować strategię działania Miasta Muzyki i dlaczego warto to zrobić