W 2018 dwa polskie Miasta Kreatywne UNESCO – Kraków i Katowice – połączą siły, by wspólnie pełnić rolę gospodarza prestiżowego Kongresu Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. 450 delegatów z blisko 200 miast rozsianych po całym świecie, obrady, sesje, plany i istotne decyzje – to wszystko czeka Polskę w czerwcu 2018 roku!
Coroczne, obowiązkowe dla członków Sieci Miast Kreatywnych UNESCO Kongresy gościły dotychczas m.in. w chińskim Chengdu, japońskiej Kanazawie, czy szwedzkim Östersund. To, co wyróżnia przyszłoroczny Kongres, to wspólne działania Krakowa Miasta Literatury UNESCO i Katowic Miasta Muzyki UNESCO na rzecz organizacji tego prestiżowego wydarzenia. To dzięki połączeniu sił, „Krakowice” wygrały rywalizację o miano gospodarza z takimi miastami, jak Suzhou w Chinach czy Fabriano we Włoszech.
Podczas tygodniowego pobytu w Polsce, delegaci Sieci będą uczestniczyć w formalnych obradach dotyczących, między innymi strategii rozwoju Sieci, spotkaniach podgrup (film, muzyka, literatura, media arts, dizajn, gastronomia, rzemiosło i sztuka ludowa). Nie zabraknie również spotkań Komitetów Sterujących. To szczególnie istotne, gdyż Komitetowi Sterującemu Miast Literatury od 2014 roku przewodniczy Kraków. Poszczególne miasta zaprezentują zrealizowane projekty i podzielą się dobrymi praktykami.
To nie przypadek, że Kongres odbędzie się w czerwcu. W tym czasie zarówno w Krakowie, jak i w Katowicach odbywają się ważne wydarzenia kulturalne – Festiwal Miłosza oraz Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków. Obydwa miasta zostaną oficjalnie przedstawione jako gospodarz podczas tegorocznego zjazdu Miast Kreatywnych, który odbędzie się we francuskim Enghiens-les-Bains.
Sieć Miast Kreatywnych (Creative Cities Network) to program UNESCO utworzony w 2004 roku celem promowania praktyk współpracy pomiędzy miastami, które opierają swój rozwój na różnych dziedzinach gospodarki kreatywnej. UNESCO przyznaje tytuły Miasta Kreatywnego w 7 dziedzinach: literatura, muzyka, film, sztuki wizualne, design, rzemiosło i sztuka ludowa oraz gastronomia. Uczestnictwo w programie wiąże się nie tylko z prestiżem i szansą na budowanie wizerunku miast w oparciu o wybrane dziedziny, ale również z możliwością stworzenia własnego programu wzmacniania lokalnych środowisk twórczych i wymiany wiedzy między miastami z całego świata.
Koncepcję Miasta Kreatywnego zaproponował w latach 80. Charles Landry, światowej sławy brytyjski urbanista, ekspert i autorytet w zakresie zrównoważonego rozwoju miast, od niedawna badający na zaproszenie Prezydenta Krakowa potencjał gospodarki kreatywnej w stolicy Małopolski.
Pierwszym Miastem Kreatywnym w Polsce jest Kraków, który uzyskał tytuł Miasta Literatury UNESCO w 2013 roku jako pierwsze słowiańskie i drugie nieanglojęzyczne miasto na świecie. Od tego czasu miasto Szymborskiej, Miłosza, Lema i Conrada stworzyło od podstaw pierwszą w kraju miejską strategię rozwoju czytelnictwa i wsparcia lokalnego rynku książki, wdrażając pionierskie programy promocji debiutów, rozwoju życia kulturalnego w księgarniach i współpracy z wydawcami, rozwijając czołowe w kraju i regionie festiwale Conrada i Miłosza, wzmacniając największe w Polsce targi książki i tworząc innowacyjne projekty wykorzystujące nowe technologie w promocji czytelnictwa, między innymi CzytajPL!.
Dzisiejszy Kraków to Festiwalowe Miasto Świata IFEA, dynamiczny węzeł edukacji i biznesu rezonujący na całą Europę Środkową, miasto 250 tys. studentów, 150 firm z obszaru BPO, miasto skutecznie łączące troskę o bogate historyczne dziedzictwo z wyzwaniami współczesności. Przyszłoroczny Zjazd Miast Kreatywnych organizowany wspólnie z Katowicami będzie swoistym, symbolicznym domknięciem i rozwinięciem 41. Sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO, którą Kraków będzie gościć w lipcu tego roku.
Katowice, od grudnia 2015 roku członek Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, są pierwszym Miastem Muzyki UNESCO w Europie Środkowo-Wschodniej. Miastem o imponującej tradycji: szkoły kompozytorskiej na czele z Henrykiem Mikołajem Góreckim i Wojciechem Kilarem, amatorskiego ruchu muzycznego sięgającego 100 lat wstecz, a także niekwestionowanego wkładu w rozwój polskiego jazzu (Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej) i bluesa (Rawa Blues Festival – największy halowy festiwal bluesowy na świecie). Dzisiejsze Katowice przyciągają wielkimi letnimi festiwalami muzycznymi (Off Festival, Nowa Muzyka), jak i koncertami symfonicznymi w znakomitej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Katowice realizują unikatowy program rozwoju rynku muzycznego wspierając amatorów na drodze do profesjonalizacji, tworząc inkubator twórczości muzycznej i prowadząc program grantów na działalność muzyczną. Międzynarodowy wymiar działalności Katowic w świecie muzyki potwierdza decyzja o organizacji w mieście tegorocznej edycji Targów i Festiwalu Muzyki Świata WOMEX (25 – 29 października). Będzie to pierwsza edycja tego najważniejszego wydarzenia w branży world music w Polsce.
Położone w ścisłym sąsiedztwie Kraków i Katowice od wielu lat tworzą jedyny podobny w skali kraju organizm gospodarczy, kulturalny i naukowy oraz wzajemnie zasilający się rynek pracy. Kraków, dawną stolicę Polski i jeden z pierwszych dziesięciu obiektów na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, czołowy akademicki i kulturalny ośrodek kraju oraz Katowice – młode, dynamiczne miasto o przemysłowej przeszłości, przechodzące intensywną transformację, różni od siebie historia, ale łączy odważne spojrzenie w przyszłość oraz plany konsekwentnego rozwijania gospodarki opartej na wiedzy i kreatywności. Oba miasta wspólnie przyznają od 2014 roku prestiżową Nagrodę im. Wojciecha Kilara w dziedzinie muzyki filmowej oraz wymieniają się wiedzą i innowacjami w ramach Sieci Miast Kreatywnych. Z roku na rok „Krakowice” – plan kreatywnej megalopolis na południu Polski – przestają być śmiałą wizją części urbanistów, stopniowo przeobrażając się w pełną nowych wyzwań rzeczywistość.